tiistai 23. helmikuuta 2016

My 4 day trip

Heippa kaikki! Elikkäs viime viikolla lähdin 4 päivän reissulle kolmeen eri Suomen kaupunkiin ja nyt te saatte kuulla minun reissustani.

Hey everyone! So last week I went for a 4 day trip to three different cities in Finland and now I'll tell you guys about my trip.

Keskiviikko:
Vaikka bussini lähtikin vasta 10:45, päätin herätä ajoissa, ettei minule varmasti tulisi kiire. Söin tukevan aamiaisen, tein viime hetken pakkailuja ja tarkistin varmaan miljoona kertaa bussini lähtöajan. Saavuin bussiasemalle ajoissa ja bussini lähti myös ajallaan. Nukuin lähes koko matkan! Vaikka olin nukkunut edeltävän yön hyvin, silmäni painuivat tahtomattanikin kiinni.
Saavuin ensimmäiseen kohteeseeni eli Ouluun noin klo: 15:15. Bussiasemalta lähdin kohti Tuomaksen kotia ja vietimmekin siellä koko keskiviikon. Emme tehneet mitään erityistä, vaan otimme rennosti!
Kun olin menossa nukkumaan huomasin, että ne bussissa nukutut useat "päikkärit" olivat huono idea. En saanut yöllä nukuttua kuin vain ehkä vaivaiset 2-3 tuntia...

Wednesday:
Even though my buss was leaving at 10:45 AM, I decided to wake up early! I ate my breakfast, did some last minute packing and I even checked my buss' departure time at least million times. I arrived early to the buss station and my buss left on time. I slept almost the whole ride! Even though I had slept well the other night, my eyes still kept closing.
I arrived to my first destination, which was Oulu, at 15:15. From the buss station I went to Tuomas' home and we spent our whole day there. We didn't do anything special, just relaxed!
When I was about to go to bed, I realized that it wasn't smart take those long naps in the buss... I didn't sleep well that night, maybe only 2 or 3 hours...

Torstai:
Bussini lähti torstai aamuna klo: 7:00 Oulun bussiasemalta kohti toista kohdettani - kotiakupunkiani Torniota. Vaikka olinkin nukkunut yöllä vaivaiset 2-3 tuntia, en saanut millään unta matkani aikana. Tyypillistä! :D
Kun saavuin Tornioon, isäni oli minua vastassa ja ajoimme suoraan kotiin. Päätin syödä päivän toisen aamiaisen laten kera, jotta saisin edes himpun verran energiaa tulevaa päivää varten. Jo ennen kuin olin saapunut Tornioon päätin, että kävisin katsomassa Tornion Yhteislyseon lukion penkkarit. Toiveissa oli myös saada illaksi muutama karkki... hehe... :D
Ennen kuin pääsisin katsomaan penkkareita minun täytyi kaivaa auto lumen alta. Se oli todellakin päivän treenin veroinen! Auto oli kirjaimellisesti kuin iglu ennen kuin tartuin harjaan ja aloin epätoivoisesti pukkia lunta syrjään. Pienen ahertamisen jälkeen sain auton esiin lumen alta!
Penkkarit olivat yhtä hauskan näköiset kuin ennenkin ja abivideokin oli ollut hauska! Näin todella hauskoja asuja ja koulun koristeetkin olivat tajuttoman hienot! Sain myös taskuni pohjalle huikeat 3 karkkia!
Karkki metsästyksen ja kuvien räpsimisen jälkeen suuntasin kaupungille hankkimaan itselleni piilareita ja leivontatarvikkeita. Halusin yllättää perheeni ja leipoa heille snickers juustokakun, joten siksi ostin leivontatarvikkeita. Päästyäni kotiin kaupungilta aloin väsäämään kakkua. Kakku maistui kaikille ja se oli todella hyvää, vaikka itse sanonkin. Leipoessani kakkua, äitini tuli kotiin kädessään pieni laatikko, josta kantautui tuttu tuoksu. Hän oli halunnut yllättää perheen ostamalla laskaispullia! :D No ainakin kaikki saivat mahan täydeltä makeaa!
Torstai ilta minulla kului jutustellessa perheeni kanssa ja katsellessa frendejä pikkuveljeni kanssa. Valmistelimme myös veljeni saketin perjantain wanhojen tanssia varten.

Thursday:
My buss left on Thursday morning at 7 AM towards my second destination, which was my hometown Tornio. Despite the fact that I had only slept about 2 or 3 hours last night, I couldn't fall asleep in the buss. So typical! :D
When I arrived to Tornio, my dad was waiting for me and then we drove straight home. I decided to eat my second breakfast and have it with some late, so I could get at least get some sort of energy boost.
I decided to go and see my hometown's penkkarit (Penkkarit= a celebration that seniors have when they have no school left and they dress to different costumes and throw candy to everyone.) I went there just because I was curious and also hoping to get some candy... hehe.. :D
Before I could go see penkkarit, I had to dig my car out of snow. Literally, my car was like an igloo before I started my digging operation. I was sweating after I was finished! Workout of the day! :D
Penkkarit looked like fun as always and I started to miss my own penkkarit. I saw some great costumes and the decorations inside the school very really cool! I also managed to collect 3 candies... :D
After candy hunting, I decided to go to town and buy more contact lenses and some baking stuff. I wanted to surprise my family by baking them a snickers cheese cake, so that's why I bought some baking stuff. The cake turned out really good and everyone liked it! My mom also wanted to surprise everyone, so she had bought some buns! Well at least everyone got their daily sugar dose! :D
After eating dinner and the cake we just chilled and talked. We also prepared my brothers cutaway for his prom on Friday.

Perjantai:
Ilokseni nukuin erittäin hyvin torstain ja perjantain välisenä yönä! Heräsin pirteänä jopa puoli tuntia ennen herätystäni! Heräsin siis n. klo: 06:11 ja lähdin heti aamupalalle. Aamupalan jälkeen tein muut normaalit aamutoimet ja meikkasin itseni. Sen jälkeen alkoikin sähellys veljeni saketin, taskuliinan ja solmukkeen kanssa. Asettelimme solmuketta vaikka kuinka kauna! Onneksi meillä oli paljon aikaa, joten edimme ottaa myös muutaman yhteiskuvan.
Pian olikin aika lähteä kohti koulua ja ensimmäinen tanssiesitys lähestyi kovaa vauhtia. Voitte arvata kuinka paljon aloin ikävöidä omaa wanhojen päivääni, kun näin tyttöjen kauniit mekot ja kampaukset! Kun ensimmäinen esitys alkoi, minä aloin hoitaa tehtävääni valokuvaajana. Sain yllättävän hyviä otoksia, vaikka osa tansseista olikin nopea tempoisia!
Kuvaussession jälkeen lähdin takaisin kotiin ja veljeni lähti kohti seuraavaa tanssiesitys paikkaa. Saavuttuani kotiin aloin säheltämään kamerani kanssa. Yritin kirjaimellisesti varmaan puoli tuntia yhdistää kameraani Wi-Fi:n ja siirtää kuvia puhelimeeni! :D Loppujen lopuksi yhdistäminen onnistui ja sain kuvat kännykälleni.
Sähellyksen jälkeen söin nopsasti lounaan ja aloin piirtämään valmennuskurssiani varten erästä tehtävää. Se kyseinen tehtävä oli tuottanut minulle jo kauan suurta päänvaivaa. Tehtävässä siis piti piirtää peilin kautta omista kasvoista kuva. Kuulostaa ehkä helpolta, mutta voin sanoa, että sitä se ei totisesti ole! Yksikään piirtustukseni ei näyttänyt itseltäni, mutta viimeisin onnistui onneksi kuitenkin parhaiten.
Uppouduin niin piirtämiseen, että minulle tuli melkoinen kiire lähteä ajamaan kohti veljeni kolmatta tanssiesitys paikkaa... Onneksi ehdin paikalle ajoissa ja sain jälleen otettua melko hyviä kuvia!
Ennen illan itse pääesitystä katsoimme jälleen veljeni kanssa frendejä ja vain löhilimme.
Illan pääesitys oli tupaten täynnä! Urheiluhalli oli niin tunkkainen, että itsekin hikoilin yleisövalssin tanssittuani! Kaiken kaikkiaan veljeni wanhojen päivä sujui hyvin ja sain otettua todella hauskoja ja hienoja yhteiskuvia hänestä ja hänen ystävistään. Minulla oli ainakin hauskaa kuvatessani! :D
Päästyämme kotiin, katsoimme valokuvat läpi ja minä pakkasin tavarani laukkuuni. Oli jo aika vaihtaa maisemaa kohti Helsinkiä!
Kun saavuimme Kemin juna-asemalle huomasimme, että juna oli myöhässä puoli tuntia... Pitkän odotuksen jälkeen pääsin vihdoin makuuhyttiini. Olin niin uupunut, että kävin vain nopeasti iltapesulla ja menin suoraan nukkumaan.

Friday:
To my surprise, I slept well between Thursday and Friday! I woke up so perky that I was up before my alarm. I woke up at a bit over 6 AM and then I headed straight to the kitchen to have some breakfast. After having breakfast, I just did my normal morning routine and did my make up. After that we started to put together my brothers "outfit", which was a cutaway, bow tie and a handkerchief. It took us so long to adjust his bow tie and handkerchief! Luckily we had plenty of time for adjusting and even taking pictures.
Soon it was time to head to his school for his first dance.
Here you have a small info about the Finnish prom called wanhat. First of all, girls dress to most beautiful and colorful gowns and put their make up and hair really nice, Guys usually wear either cutaway or tailcoat. The whole day is dedicated to the sophomores, who become the eldest in the high school. They dance four times during that day. The dance performance contains some traditional couple dances like Viennese waltz, tango, waltz and some swingers dances. In the afternoon and evening they also perform their own dance, which contains pop-songs or Finnish hits. For girls this is a true princesses day!
So when the first dance began I took a few photos of my brother and his friends. After that he continued for his next performance at some other school and I went straight back home. At home I tried to transfer my photos from my camera to my phone for so long! It turned out to be pretty simple in the end... :D
Then I ate some lunch and started to draw an assignment for my induction course. I had to draw my face sitting in front of a mirror... It wasn't easy at all! I literally had done that assignment two times before. It turned out OK in the end. Since I was really concentrating to my assignment, I lost track of time. I had to rush to my brothers third performance. Luckily, I arrived on time and managed to get a nice spot for taking pictures.
Before the last and main performance, we just chilled and watched some Friends. I also did his hair.
The main performance was full of people! It was so stuffy inside the hall that I was sweating after the audience waltz (the sophomores/dancers get to ask two of their relatives/friends to dance waltz with them.) All in all my brothers prom went really well and I'm pretty proud of my pictures of him and his friends! I had so much fun!
When we got home, we just scrolled through all the pictures and then I had to start packing again. It was time to head to Helsinki for my Induction course!
When we got to the railway station, we realized that the train was late... When I finally got in to the train, I just did my evening routine and went straight to bed ( the train I was in had these rooms, which had beds.)

Lauantai:
Junani saapui Helsinkiin n. klo: 08:30. Olin syönyt junassa jo hieman aamiaista, mutta päätin ostaa uuden hieman runsaamman aamupalan, jottei minulle iskisi nälkä ennen valmennuskurssin alkua. Ostin siis ison tonnikala patongin ja omenatäysmehun. Syötyäni osan patongista lähdin etsimään oikeaa raitiovaunupysäkkiä. Yllätteän löysin helposti valmennuskurssi paikalle ja olin jopa etuajassa!
Kurssi alkoi klo: 10:00 ja paikalle tuli minun lisäksi n. 22 muuta ihmistä. Alkuun meillä oli pieni infotilaisuus kaikista käytännöistä ja tulevista tunneista. Sen jälkeen kuuntelimme n. 1-2 tuntia luentoa piirtämisestä. Aihe oli kiinnostava, mutta minua alkoi vaihteeksi taas väsyttämään ja pilkin lähes puolet luennosta... :D Luennon jälkeen saimme aiheeseen liityvän tehtävän, jota meillä oli aikaa tehdä n. 4 tuntia. Luonnostelin itse n.  30 minuuttia ja lähdin sitten ostamaan itselleni lounasta. Lounaaksi söin loput jäljelle jääneestä patongistani, rahkaa ja banaania. Ostin myös itselleni suklaata, jotta pysyisin hereillä koko kurssin ajan.
Kun saimme työt valmiiksi, kaikki olivat aika uupuneita. Itsekin olin melkoisen pihalla henkisesti. :D Kun pirtää 4 tuntia ja pitää vain lyhyitä hengähdystaukoja tulee tunne, että aivot olisivat juosseet maratonin! Tehtävien palautuksen jälkeen luennoitsija piti yhteisen arvostelutilaisuuden ja näytti meille konkreettisesti, miten ennakkotehtävät pisteytetään eri kouluissa. Oma työni sai 4/5 pistettä ja olin siihen todella tyytyväinen!
Kurssin loputtua minulla oli enään 2 tuntia aikaa kuljeksia Helsingissä, ennen kuin bussini lähtisi. Totta puhuakseni minulle olisi riittänyt vain tuntikin vapaa-aikaa, koska olin niin väsynyt. :D Kuljeksin siis ympäri Kamppia ja kävin Lidlistä ostamassa hieman evästä ja aamupalaa sunnuntaille (jääkaappini oli erittäin tyhjä, kun lähdin reissuun.)
Bussimatka kului jälleen nukkuessa erittäin epäergonimisissa asennoissa... Päästyäni Jyväskylän asunnolleni, olin enemmän kuin helpottunut! :D Söin iltapalan, kävin iltapesulla ja romadin suoraan sängylleni. Nukuin kuin tukki koko yön.

Saturday:
My train arrived to Helsinki at half past 8. I decided to get some more breakfast, because I didn't want to be hungry before my induction course. I bought a large tuna French loaf and some apple juice. I saved the half of my loaf for my lunch.
Luckily, I found the right tram station and arrived early to the induction course! The course started at 10 AM and first we had this info about everything. We got told all the thing that we're going to do on the upcoming courses. Then we had a lecture about drawing. It was really interesting, but I was so tired that I really was struggling to stay awake... :D After the lecture we got a drawing assignment and we had 4 hours to complete it. We also got to have our lunch when ever we wanted during the 4 hours. I sketched for about 30 minutes and went to the store to buy some lunch. In addition to my left over tuna loaf, I had some pineapple curd and one banana. I also had to buy a bar of chocolate, just to get some energy and stay awake!
Having finished the assignments, our drawings were then reviewed by the lecturer. I got 4 points out of 5 and I was really satisfied!
By 5 PM, our course ended. I then went back to the center and just strolled around a shopping mall. I also picked up some snack and breakfast for myself. (my fridge was quite empty when I left my apartment on Wednesday...)
The buss ride went pretty quickly, because I slept the whole way!  When I got to my apartment, I was completely exhausted... :D I ate my evening snack, did my evening routine and fell to my bed. I slept like a baby.

The snowfall made these blocks of flats look so pretty that I had to take a few pics!
And here's a #selfie from Monday!
Outfit:
Turtleneck/ BIKBOK
Striped shirt dress/ Gina Tricot
Necklaces from top to bottom/ Gina Tricot, Gina Tricot and JC

Tässä oli siis hieman tarinaa minun neljän päivän reissustani! Tätä kirjoittaessani huomasin, että kaikkea sitä voi tapahtua vain neljän päivän aikana. :D

So here you had a story about my four day trip! While I was writing this, I noticed that a lot of stuff did happen during these four days. :D